Abonneer op dit blog: +Email +Google +Netvibes +RSS Abonneer op RSS
 
Uw emailadres:

Inschrijven | Verberg formulier

Bizar, Fortis betaalt juist bonussen uit

Staatsbank Fortis heeft de afgelopen weken tientallen medewerkers een extra bonus betaald.

Die opmerkelijke bekentenis doet Jan van Rutte in een interview met de Volkskrant.

Je zou verwachten dat een bank die danig in problemen is gekomen en door de staat gered moets worden even voorzichtig is met bonussen voor zijn medewerkers. Maar dat is dus niet het geval. Jan van Rutte heeft als directeur van Fortis Bank tientallen medewerkers een extra bonus verstrekt aan managers die dreigden het concern te verlaten. Door ze te betalen, bleven deze managers behouden voor het bedrijf. Alleen medewerkers die betrokken zijn bij de samenvoeging van ABN Amro en Fortis kregen dit bedrag. 'Wij willen hun kernkapitaal behouden', aldus Rutte. Ben benieuwd wat de kamerleden daar van vinden.  

35 reactie(s)
Bert Willems (21-10-2008 12:52)
Zo denkt men dus in die branche. Dreigingen belonen met bonussen. Ook al is het met het geld van de belastingbetaler. En kennelijk niet eens een slecht geweten.
naamtve (21-10-2008 14:10)
Kan ons ministerie van financiën die bonussen niet terugvorderen, en de heer Jan van Rutte stante pede ontslaan. En laten die managers die dreigen te vertrekken omdat ze naar eigen zeggen elders meer kunnen verdienen alsjeblieft snel hun biezen pakken! Om wijlen Henk Vredeling te parafraseren: een manager die dreigt met ontslag die heeft het al.
KeesvHaast (21-10-2008 15:04)
Zal wel nooit veranderen
Wim Hoogerdijk (21-10-2008 16:35)
Ze leren het nooit.Weer met de verkeerde argumenten,ze kunnen niet weg want de banen in die sector liggen niet meer voor het opscheppen.
Herman van Santen (21-10-2008 17:45)
Sommige mensen leren het nooit. Ikke, Ikke en de rest kan Stikke! Deze dames en heren mogen blij dat ze nog werk hebben. Arrogantie ten top! Leg dat eens uit aan al die mensen, die veel geld in deze tent hebben verloren. Wouter Bos, ingrijpen en hard ook!!!!!!
Fien (21-10-2008 18:12)
Hoe is het mogelijk! De hele geldwereld staat op z'n kop en meneer geeft bonussen aan topmedewerkers. Wie denkt die Jan Rutte eigenlijk wel wie die is? Wouter, weg met die zakkenvuller!
Bert Willems (21-10-2008 20:08)
Nog even dit. Het gevaar bestaat dat banken hun basisfunctie niet meer vervullen en zo de economie tot in het bot verstoren.
Hier in Duitsland ging deze week Tabbert failliet. Grootste caravanbouwer van Europa. In die branche is nauwelijks omzet in herfst en winter, maar productie en kosten gaan door. Dat wordt tussenfinanciert. Een gezond bedrijf heeft ieder jaar een beetje minder nodig, bij Tabbert is de som in Euros sinds 2002 van 17 miljoen gezonken tot 10 dit jaar. Maar opeens kregen ze het niet, van de banken die nu hun hand ophouden bij Angela Merkel. Risico te groot! Zou je ze niet ophangen? Hoeveel dwazer moet het nog worden?
Bert Willems (21-10-2008 21:04)
En nog wat: heeft iemand een brief of wat voor bericht ook van zijn of haar bank gehad met een verklaring, een uitleg, een excuss misschien? Op radio of tv zoiets gezien? Weg met die lieden!
steven ketel (21-10-2008 23:25)
Triest dat de binding van het management aan het bedrijf zo laag is dat mensen op z'n cruciaal moment dreigen te vertrekken voor een beetje meer inkomen, of is het dhr Rutte die als misschien angstig en zwak leider geen vechtersmentaliteit van 'als bedrijf zullen we nu even laten zien wat we kunnen' weet te creeren, en alleen met de geldbuidel zwaaiend mensen kan motiveren ? In dat geval kan hij misschien beter elders zijn geluk beproeven.
Jan (22-10-2008 00:20)
Waar zouden ze dan naar toe gaan?
Adriaan (22-10-2008 01:39)
Bonussen terug betalen? 10 jaar gevangenisstraf voor de Rutte's van deze wereld. En de rest van hun leven moeten ze een bord bij zich dragen waarop staat: ik heb je pensioen vergokt!
michiel (22-10-2008 09:37)
Er staat nergens dat de mensen gedreigt hebben te vertrekken. Zo te zien is een aantal mensen dat hard gewerkt heeft beloond voor dat harde werken. En blijkbaar, aangezien zij in staat waren om een groot bedrijf te reorganiseren in een weekeinde, zijn het ook nog mensen die wat kunnen. Ik geef van Rutte groot gelijk: geen bonus voor het topmanagement, maar wel voor waardevolle, goed presterende medewerkers.
Ducheine (22-10-2008 09:51)
Welke bank wil de bankiers van Fortis hebben. Ze hebben niet aangetoond dat ze nu zo geweldig goed zijn. Of is de kwaliteit van de andere banken nog slechter dan die van Fortis. En ontvangen ze die van Fortis daarom met open armen. Ik kan het me niet voorstellen. Terug met de bonussen en laat de bankiers van Fortis maar vetrekken, er is betere kwaliteit. Schande!!!
pieter (22-10-2008 10:11)
Ooit heeft in frankrijk een arts onderzoek gedaan naar de oogreflexen van hoofden die juist onder het guillotine-mes vandaan vielen,zoals hij verwachtte
werd er geknipoogt.Echter één hield zijn ogen strak open maar maakte met zijn handen sterke graaibewegingen.Later bleek ,dat het een bankdirecteur was.
E. veltman (22-10-2008 10:12)
Ik vind het schandalig dat er nog steeds bonussen worden uitgedeeld (ondanks verkeerd beleid) aan mensen in de top. Vaak zijn deze mensen al vertrokken met vette bonussen en dan loopt het alsnog in de soep. Nu met deze overname door de Nederlandse staat had dit natuurlijk nooit meer mogen gebeuren. Ik vind dan ook dat deze mensen hun bonussen moeten terugbetalen. Willen ze dan alsnog weg, laat ze lekker gaan uitkijken naar een nieuwe baan. Deze mensen zul je nooit tevreden kunnen stellen, deze mensen willen alleen maar meer, meer, meer....
Daniel (22-10-2008 10:46)
Lees dit: houdt het grote graaien ooit nog op?

http://www.guardian.co.uk/business/2008/oct/17/executivesalaries-banking
THomas (22-10-2008 10:56)
Lees The Guardian (Simon Bowers) van afgelopen zaterdag. In de US gaan de banken die net 700 miljard overheidssteun hebben toegezegd gekregen, in hun jaarlijkse beloningsronde 10% van dat bedrag, 70 miljard $ dus, uitkeren aan hun 'staff'. De beloningspot van Morgan Stanley, ruim 10 miljard $, is even zelfs meer waard geweest dan de hele bank. Deze bankiers zouden van hun bonus hun eigen bank kunnen opkopen.
André (22-10-2008 11:14)
Dit is de arrogantie ten top. Dit soort knoeiers wil toch niemand meer hebben. Als dit de kennis is, die de bank niet kan missen, dan bewaar ik mijn geld wel in een oude sok en betaal in het vervolg alles contant.Meteen het geld terug eisen (met een flinke boete)en oneervol ontslaan.Volledige naam met woonplaats in de bladen publiceren.
Robert (22-10-2008 12:05)
Het is echt niet te geloven zeg. Wat een onzin ook om een bonus uit te keren aan subtoppers die anders weglopen naar andere banken, alsof die andere banken zitten te wachten op falende medewerkers van een bank die zonder overheidsingrijpen failiet was gegaan. Ik vind het prima dat de Staat banken helpt maar vind dat de geholpen banken allen aan de Balkenende-norm zouden moeten voldoen. Het zal wel niet kunnen maar ik vind het echt schokkend dat rijke mensen nog rijker worden gemaakt met door ons betaald belastinggeld nadat ze er een zooi van hebben gemaakt in hun werk. In mijn branche word je gewoon ontslagen als je een wanprestatie hebt geleverd, in de bancaire sector krijg je dan dus gewoon extra geld, wat is er toch mis in ons land.
Peter (22-10-2008 12:58)
Bizar dat mensen denken dat het hier over mega bedragen gaat (sommige mensen vinden 100 euro al veel) ... uiteraard zijn alle 60.000 medewerkers even schuldig en zijn al deze mensen graaaaaaiers. Zoals het er nu staat hebben ze er niet om gevraagd, maar gekregen! Is een klein verschil.

Er zijn voorbeelden waar het nergens over gaat, maar dit ziet er naar uit dat mensen die zich helemaal te pletter hebben gewerkt (= niet het top management!) een beloning hiervoor krijgen. Dus niet de vertrekkende top managers die het schip verlaten, maar de echte medewerkers die met hard en ziel voor het bedrijf blijven knokken.

En nu niet ... net als de volkskrant ... lekker popu doen svp. Soms is het terecht, maar soms is dit soort klaagzangen ook wel erg overdreven.
piet (22-10-2008 13:25)
hou de eer aan jezelf , stap op bij deze bank , jullie hebben met z'n allen gefaald.
Een hele frisse wind door die bank om te beginnen met nieuwe werknemers.
Koen (22-10-2008 13:37)
Heel tendentieus dat De Volkskrant het woord bonussen gebruikt. Dat zijn premies voor topbestuurders voor goede prestaties. Dit zijn helemaal geen bonussen, maar pogingen om het belangrijkste bezit van een bank - kennis - te behouden. Dus gooi alsjeblieft geen olie op het vuur, Volkskrant!

UIteraard is het wel van de zotte dat bijna failliete banken geld gaan uitgeven om mensen te behouden. Het geld is er niet en de noodzaak ontbreekt. Wel is het het zoveelste signaal dat banken a) enorm bang zijn en b) dat ze nog steeds niet in staat zijn om door de ogen van de klanten naar de situatie te kijken.

Bang zijn hoeft helemaal niet meer. De ergste angst van banken is al waarheid geworden. En wat blijkt? De overheid heeft hen gered en verreweg de meeste klanten zijn gebleven. Banken overleven dit gewoon. Dus reageer niet vanuit angst, maar leer van je fouten en neem maatregelen die de klant het gevoel geven dat je een bank-nieuwe-stijl wil opbouwen.
S.P. Ammering (22-10-2008 17:01)
Fortis zal mij niet als klant krijgen.
Als ze het nu nog steeds niet begrepen hebben zal dat nooit gebeuren.
Dit is meer dan droevig.
frans (22-10-2008 17:56)
jan rutte door juo toedoen ga ik weg bij de fortisbank want ik heb genoeg vav jullie graaiers
SdeLouw (22-10-2008 18:20)
Dat schept vertrouwen in Fortis, van belastinggeld bonussen betalen en daar via een persbericht mee denken weg te komen. Echt schandalig!! Een bonus krijg je als het goed gaat met het bedrijf als je WINST maakt. Er geldt geen andere reden om bonussen uit te keren. Laat alle Fortis-klanten hun geld massaal gaan onderbrengen bij ING. Ik verwacht niet dat een naamwijziging deze bank nog kan redden. DIt is pure OPLICHTERIJ!
Bram (22-10-2008 19:03)
Ik vraag me af wie, in zulke turbulente tijden, hier aan denkt, het initiatief hiertoe neemt, en hoe de besluitvorming verloopt. Hoe gaat dat binnenskamers en tussen de top en het tweede garnituur. Welke toneelschrijver maakt hier eens een mooi en waarheidsgetrouw stuk over?
pluur (23-10-2008 10:53)
Koen en Peter:
Hebben jullie soms net een bonus gekregen van e.o.a. werkgever ofzo...? Kennelijk zijn jullie goed geïnformeerd over de termen "bonussen" en "beloningen"...!

En t.a.v. minister Bos: Nu is de tijd dat u ook bij de twijfelende en vertrokken kiezers "krediet" opbouwt, dus ik zou zeggen: in laten trekken die bonussen -of wat voor benaming men er ook aan geeft - en bezwijk niet voor de argumenten die de falende topbestuurders hanteren om e.a.a. te vergoeilijken.
En anders intrekken van de financiële overheidssteun aan de desbetreffende financiële instanties en laat deze maar over de kop gaan.
Het is namelijk bewezen dat uit een puinhoop iets heel moois kan ontstaan...
giel (23-10-2008 13:12)
Onbegrijpelijk. In het "normale bedrijfsleven" worden ook bonussen betaald. Ik heb nog nooit gehoord dat er een bonus betaald wordt als iemand blijft zitten waar die zit, wel dat er een bonus wordt betaald als iemand bij, bv een reorganisatie, vertrekt.
Ik vind het de zoveelste misstand in deze sector, de wereld op zijn kop, een retention bonus voor de top? de schop dr'op.
giel (24-10-2008 00:53)
Nog even ter aanvulling: deze 52 mensen krijgen de retention bonus omdat zij als asset ZOUDEN WORDEN MEEVERKOCHT aan geinteresseerde partijen. Fortis had geld nodig had ter financiering van ABNAMRO. Nu deze optie van de baan is, en de uitverkoop ook, EN Fortis Nederland nu van de Staat is, is het dan terecht dat die bonus wordt uitbetaald?
never ending story (24-10-2008 08:12)
@ Pluur:
Je hebt helemaal gelijk over die Koen en Peter, denk dat ze zelf bij het bedrijf werken en zichzelf willen beschermen.

Het is gewoon in en in triest wat er hier allemaal gebeurt. Zij die niet presteren krijgen een bonus uitbetaald, terwijl er genoeg ouders zijn die net hun kids te eten kunnen geven.
Gewoon een schande.
Zou bijna gaan zeggen dat het eens tijd word voor een soort groep/ (maffia) als je het zo wilt noemen die persoonlijk bij die dikkoppen langs gaan om hun het geld afhandig te maken zodat geen andere (zeggen ze) "topmanager" het in het hoofd haald om die extra bonus aan te nemen.
Eugene (24-10-2008 10:17)
Vroeger had men mensen aan de top die zich in bedrijf hadden opgewerkt, ze hadden hart voor de `zaak`. Tegenwoordig komen universitaire managers (lees pubers) het effe doen. Ze denken het wel even te maken in de bedrijvenwereld door alleen aan zichzelf te denken, hun eigen beurs. En als het te heet onder hun voeten wordt, de bonus opstrijken en wegwezen, wat dan achter hun rug gebeurt interesseert ze niet.
Een gewoon gesprek op de werkvloer met de baas is er niet meer bij. Vaak kent men de "baas" helemaal niet en deze weet niet waar de werkvloer is.
jeroen (24-10-2008 15:52)
Gelijk buiten zetten dat soort gasten. Bonus, voor wat?? voor wanprestaties. Hetzelfde geldt voor al die dikke nekken in de RvB, wat presteren die lui nou met de centen van een ander. Ik heb wel respect voor ondernemers die met veel inzet en innovatie veel geld verdienen, maar dit soort zielepoten, walgelijk!
frank (24-10-2008 15:53)
Beste KOEN,
Een bonus is niets meer ban een extra voor goed presteren. Helaas is dit wel erg ver te zoeken,niet alleen bij FORTIS, maar ook bij veel andere bedrijven.Er zijn een paar personen aan de top die, hoe slecht het ook gaat, kans zien er met groot geld vandoor te gaan.
Een top bestuurder die slecht presteert krijgt een fikse bonus om 'als je blieft' weg te gaan, een "gewone"werknemer hooguit wat extra maanden salaris mee
IS DAT DAN NOOIT TE STOPPEN?
Bos, grijp in...
Mark (05-03-2009 14:07)
Ik hoor heel veel ikke ikke ikke... Niet van dhr. van Rutte, maar van al die mensen die nu zo negatief reageren... Die bank moet ook overleven, een onderdeel van onze samenleving, DE OVERHEID REDT DIE BANK NIET VOOR NIKS! Als dan je beste mensen willen weglopen, dan probeer je die binnen te houden... Dat gebeurdt overal, jullie maken je druk om je belasting centen, nou... Dan weet ik nog wel veel meer instanties en organisaties en overheden die ons geld verslinden... Beetje naief om dan te roepen dat we Dhr. van Rutte moeten ontslaan, die neemt tenminste maatregelingen, kan je van onze overheid niet zeggen...
Sander (27-03-2009 05:25)
We betalen WEL aan (terroristen) mensen die zonder wettige grond plegen van ernstige dreiging daarmee met een politiek of doel, gekoppeld aan burgers als slachtoffers.
Ik ben persoonlijk meer voor 'Wij onderhandelen niet met terroristen'
Reageer
Reactie Bestrijd spam! Type hier het antispam-getal nul in cijfers:

De database met alle salarisgegevens

U dient de gratis Adobe Flashplayer te installeren om deze gegevens te kunnen bekijken.

Gemiddelde salarisontwikkeling, onderverdeeld in zijn componenten. Volledig overzicht, veel meer tabellen en grafieken

Debatforum over topsalarissen


Op dit weblog zullen diverse deskundigen meningen verkondigen over beloningen. Lees en reageer op de mening van de gastcolumnisten:

Fons Naus, hekelt het gebrekkige zelfbeeld van topbestuurders

Kees Cools

Gerard Zadelberg Hay Group

Gerard Mertens

Rienk Goodijk

 

Alles over de bestbetaalde topmannen in de VS


Forbes

Wall Streets beste verdieners met profiel.

Meer interessante links

Over dit weblog


Xander van Uffelen (1970) is redacteur economie van de Volkskrant en schrijft al geruime tijd over de salariëring in het bedrijfsleven. Van Uffelen onthulde het inkomen van de directeur van de Hartstichting en schreef als eerste over de salarissprong bij energiebedrijven en woningbouwcorporaties. In mei 2008 is zijn boek Het grote graaien over topsalarissen verschenen. In augustus 2009 publiceert hij samen met collega Pieter Klok het boek Bonus.

 

Topbestuurders AEX

U dient de gratis Adobe Flashplayer te installeren om deze gegevens te kunnen bekijken.

Bekijk het inkomen en de achtergrond van de topbestuurders uit de AEX.